Een van de opvarenden van de Black Marlin die 13 augustus met 19 casco’s uit China arriveerde was de 16-jarige Julian Duijzer. De (binnenkort) tweedejaars student van de zeevaartopleiding van het Scheepvaart en Transport College (STC) verwierf een bijzondere stageplaats op het schip gedurende de reis. ‘De storm bij Zuid-Afrika blijft mij het meest bij.’
Eigenlijk loopt een eerstejaars student van de mbo-opleiding (niveau 4) tot maritiem officier helemaal nog geen stage. ‘Dat gebeurt pas in de derde.’ Maar Julian Duijzer hoorde zijn vader Bert Duijzer over de opzienbarende reis die het zware-ladingschip Black Marlin zou gaan maken vanuit het Chinese Nantong naar Rotterdam. Het zou tenslotte een bijzondere tocht worden. ‘Het gebeurt niet vaak dat een zware-ladingschip zoveel binnenvaartcasco’s vervoert, op zo’n lange reis.’
Jaloers
Als technisch-directeur van Concordia Damen in Werkendam begeleidde Duijzer senior het complete project: vanaf het ontwerpen, bouwen en beladen in China tot de aflevering in Rotterdam. Julian: ‘Ik zei toen: “Pa, kunt u voor mij geen stageplaatsje aan boord regelen?”’ Vader Duijzer was niet te beroerd hierop de vraag van zijn zoon aan Boskalis, eigenaar van de Black Marlin, door te spelen. Die vond het geen probleem. Ook het STC werkte mee. Om de gemiste lessen te compenseren kreeg Julian een map met taken mee om aan boord uit te voeren. ‘Klasgenoten waren wel jaloers, ja.’
Nantong
En zo stapte de puber uit Poederoijen begin juni aan boord van een vliegtuig richting het Verre Oosten. Zijn vader was daar al eerder heen gegaan. ‘Om het stapelen van de casco’s te coördineren. Hierdoor zijn we daar een paar dagen samen geweest. Na de belading ging hij weer naar huis.’
In Nantong werden de 18 binnenvaartcasco’s van Concordia Damen en een kraanschip voor Damen Gorinchem – gebouwd bij de scheepswerven Tengda, AVIC, ISIC en Yangzi in de provincie Yangzhou – eerst stuk voor stuk op een grote ponton getakeld en aan elkaar gelast. Vervolgens verdween de halfafzinkbare Black Marlin door te ballasten voor een flink stuk onder water en kon de ponton aan dek worden getrokken. Julian: ‘Daarna kwam het schip weer omhoog en hebben lassers ook de ponton zeevast gezet.’ Op 15 juni vertrok het schip uit Nantong.