‘Schimmelkunst’ kunstenares Lizan Freijsen laat mensen zelden onberoerd‘Schimmelkunst’ kunstenares Lizan Freijsen laat mensen zelden onberoerd

Welig woe­ke­ren­de schim­mel­plek­ken in huis: nie­mand zit daar­op te wach­ten. Toch denkt de Rot­ter­dam­se kun­ste­na­res Lizan Fre­ij­sen (1960) al tien jaar lang over na over schim­mel­plek­ken – en met ple­zier. De manier waar­op zij de meest wal­ge­lij­ke vlek­ken tot kunst trans­for­meert, trekt inter­na­ti­o­naal de aan­dacht.

Hevig geschok­te reac­ties kreeg Fre­ij­sen op haar eer­ste ten­toon­stel­ling (”Een zee op het pla­fond”, 2006). Men­sen die arge­loos het Rot­ter­dam­se zwem­bad bin­nen­lie­pen waar ze haar idee­ën had gepro­jec­teerd, zagen tot hun afgrij­zen levens­gro­te brui­ne vocht­plek­ken op de wan­den en het pla­fond.

Ter­wijl zij kort ervoor hard geknokt had­den om een drei­gen­de slui­ting van het bad af te wen­den.

©Lizan Fre­ij­sen

Schok

Dat het om vol­strekt onschul­dig behang ging, kon­den ze niet weten. De ver­ont­waar­di­ging –voor­al bij oude­ren– kon Fre­ij­sen ech­ter goed plaat­sen. Ster­ker, met haar werk ver­oor­zaakt ze graag aan­van­ke­lijk een schok. Daar­om had ze ook voor een open­baar zwem­bad als expo­si­tie­ruim­te geko­zen.

Fre­ij­sen: „In een gale­rie, als geï­so­leer­de loca­tie, weet je dat je kunst ver­wach­ten kunt. Maar in een zwem­bad komen aller­lei soor­ten jon­ge en oude men­sen in een eigen, ver­trouw­de omge­ving. En dan zien zij zich gecon­fron­teerd met iets wat ook gewoon werkelijk­heid had kun­nen zijn.”

Lekkage

Toen ze een­zelf­de werk­wij­ze in de Amster­dam­se gale­rie Arti et Ami­ci­ti­ae toe­pas­te, ver­toon­den bezoe­kers ech­ter even­goed schrik­re­ac­ties.

Fre­ij­sen: „De ten­toon­stel­lings­ruim­te was kort­ge­le­den geres­tau­reerd. Men­sen kwa­men bin­nen en zagen nieu­we kunst in een mooie zaal. Maar toen ze zich omdraai­den naar de deur, merk­ten ze de schijn­ba­re gevol­gen van een hevi­ge lek­ka­ge op.”

Fre­ij­sen, die van­uit de zaal toe­keek, zag hen sta­ren. „Men­sen zei­den tegen elkaar: ‘O, wat erg’, en: ‘Is dit net gebeurd?’”

 

Lees ver­der op de web­si­te van Refor­ma­to­risch Dag­blad:

Haar werk laat het publiek nooit onbe­roerd, stelt de kun­ste­na­res in haar Rot­ter­dam­se ate­lier. „Men­sen vra­gen zich altijd af of ze het wel kunst wil­len noe­men.”

 

Update februari 2024:

Lizan­ne Fre­ij­sen over­leed op 15 febru­a­ri 2024 na een nood­lot­ti­ge val van haar fiets.

De Wil­lem de Koon­ing Aca­de­mie in Rot­ter­dam, waar Fre­ij­sen sinds 2000 les­gaf, schrijft in een in memo­ri­am: „Haar werk gaf een geheel nieu­we dimen­sie aan het tachis­me, kunst die de vlek als ver­trek­punt neemt. (…) Wat ieder­een lijkt te wil­len voor­ko­men, wordt door haar juist met kracht bevor­derd.”