Snerpende ketelwagens op Nederlands grootste rangeerterreinSnerpende ketelwagens op Nederlands grootste rangeerterrein

Hoog op de heu­vel wacht een rij goe­de­ren­wa­gons – een bon­te ver­za­me­ling van diver­se types. Vóór de voor­ste strekt zich een lang­ge­rek­te hel­ling uit. Ter­gend lang­zaam maar onver­bid­de­lijk brengt een loco­mo­tief, ach­ter­aan, de kolon­ne in bewe­ging. Rich­ting de diep­te.

We lopen op het ran­geer­ter­rein Kijf­hoek in Zwijn­drecht, het groot­ste goe­de­ren­em­pla­ce­ment van Neder­land. De wind is guur, maar af en toe breekt warem­pel de zon door de van­daag soms nog win­ters nadrui­pen­de wol­ken.

„Wij zijn eigen­lijk een sor­teer­cen­trum voor goe­de­ren die per trein ver­voerd wor­den”, ver­klaart Mar­co Kor­ne­lis­se (59), vak­des­kun­di­ge heu­velsys­teem bij de  Neder­land­se spoor­weg­be­heer­der Pro­Rail.

Door de afras­te­ring heen kij­ken we op een uit­ge­strek­te rij van liefst 41 spo­ren. Ze vor­men het sluit­stuk van het ran­geer­pro­ces dat hier in Kijf­hoek plaats­vindt: elke wagon moet van­af de heu­vel, voor­aan, rich­ting één van deze spo­ren rol­len. En dan wel het juis­te spoor, natuur­lijk. Daar­van­daan kan hij ver­der naar zijn eind­be­stem­ming.

Voor de kolon­ne boven aan de heu­vel is het zover. Te begin­nen bij de voor­ste wagons: twee ketel­wa­gens, gevuld met fos­sie­le brand­stof­fen of vloei­ba­re che­mi­ca­li­ën.

Ter­wijl de heu­vel­lo­co­mo­tief ach­ter­aan gestaag door­duwt, ver­bre­ken de wagons de ogen­schijn­lij­ke een­heid. Traag bevrij­den ze zich van de ach­ter­hoe­de en ter­wijl de ach­ter­lig­gers voor een moment gela­ten stil­val­len, rate­len hun wie­len steeds snel­ler over de rails naar bene­den.

Dan door­boort een ijzing­wek­kend gegil de trom­mel­vlie­zen. Kor­ne­lis­se: „Dat was de eer­ste rail­rem.”

 

Lees ver­der in fami­lie­blad Ter­de­ge (edi­tie 20 mei 2025) of op de web­si­te van Ter­de­ge:

Het begint alle­maal in de Rot­ter­dam­se havens, waar dage­lijks zo’n 1,2 mil­joen ton goe­de­ren wordt over­ge­sla­gen, uit zee­sche­pen van over heel de wereld. Toren­ho­ge ter­mi­nal­kra­nen take­len alles uit de sche­pen.

Dage­lijks den­de­ren ver­vol­gens zo’n 300 vol­ge­la­den wagons, met wil­le­keu­ri­ge vrach­ten voor heel Euro­pa, van­uit de Twee­de en Eer­ste Maas­vlak­te, de Euro­poort en de Bot­lek over de Haven­spoor­lijn langs de A15 naar Zwijn­drecht.