Hoog op de heuvel wacht een rij goederenwagons – een bonte verzameling van diverse types. Vóór de voorste strekt zich een langgerekte helling uit. Tergend langzaam maar onverbiddelijk brengt een locomotief, achteraan, de kolonne in beweging. Richting de diepte.
We lopen op het rangeerterrein Kijfhoek in Zwijndrecht, het grootste goederenemplacement van Nederland. De wind is guur, maar af en toe breekt warempel de zon door de vandaag soms nog winters nadruipende wolken.
„Wij zijn eigenlijk een sorteercentrum voor goederen die per trein vervoerd worden”, verklaart Marco Kornelisse (59), vakdeskundige heuvelsysteem bij de Nederlandse spoorwegbeheerder ProRail.

Door de afrastering heen kijken we op een uitgestrekte rij van liefst 41 sporen. Ze vormen het sluitstuk van het rangeerproces dat hier in Kijfhoek plaatsvindt: elke wagon moet vanaf de heuvel, vooraan, richting één van deze sporen rollen. En dan wel het juiste spoor, natuurlijk. Daarvandaan kan hij verder naar zijn eindbestemming.

Voor de kolonne boven aan de heuvel is het zover. Te beginnen bij de voorste wagons: twee ketelwagens, gevuld met fossiele brandstoffen of vloeibare chemicaliën.
Terwijl de heuvellocomotief achteraan gestaag doorduwt, verbreken de wagons de ogenschijnlijke eenheid. Traag bevrijden ze zich van de achterhoede en terwijl de achterliggers voor een moment gelaten stilvallen, ratelen hun wielen steeds sneller over de rails naar beneden.
Dan doorboort een ijzingwekkend gegil de trommelvliezen. Kornelisse: „Dat was de eerste railrem.”

Lees verder in familieblad Terdege (editie 20 mei 2025) of op de website van Terdege:
Het begint allemaal in de Rotterdamse havens, waar dagelijks zo’n 1,2 miljoen ton goederen wordt overgeslagen, uit zeeschepen van over heel de wereld. Torenhoge terminalkranen takelen alles uit de schepen.
Dagelijks denderen vervolgens zo’n 300 volgeladen wagons, met willekeurige vrachten voor heel Europa, vanuit de Tweede en Eerste Maasvlakte, de Europoort en de Botlek over de Havenspoorlijn langs de A15 naar Zwijndrecht.