CEO Damen Shipyards: „Onze werven zijn onmisbaar voor Europa”CEO Damen Shipyards: „Onze werven zijn onmisbaar voor Europa”

Scheeps­bou­wer Damen Shi­py­ards uit Gorin­chem sleept momen­teel inter­na­ti­o­naal de ene na de ande­re defen­sie-order bin­nen. Ook met ‘groe­ne’ sche­pen schrijft Damen zwar­te jaar­cij­fers. En dat is voor ieder­een goed nieuws, stelt top­man Arnout Damen. „Onze scheeps­bouw­in­du­strie is van levens­be­lang voor de posi­tie van Euro­pa.” 

Als CEO staat Arnout Damen (54) sinds 2020 als der­de gene­ra­tie aan het roer van Damen Shi­py­ards Group. Het fami­lie­be­drijf stamt uit 1927, telt momen­teel zo’n 12.500 mede­wer­kers in bin­nen- en bui­ten­land en zet­te vorig jaar 3,1 mil­jard euro om.

Dreiging

De groot­ste omzet ooit voor Damen, en een for­se opste­ker: de 10 jaar ervoor schom­mel­de hij rond de twee mil­jard.

Belang­rijk­ste oor­za­ken: de ener­gie­tran­si­tie van­we­ge de kli­maat­ver­an­de­ring en de oor­logs­zucht van Rus­land. Gecom­bi­neerd met de eco­no­mi­sche drei­ging van Chi­na, maken ze een flo­re­ren­de Euro­pe­se scheeps­bouw­in­du­strie van levens­be­lang. Zowel eco­no­misch als mili­tair.

Artis­tie­ke impres­sie van de nieu­we ASW-fre­gat­ten. Beeld Defen­sie

Overleven

Wat het eco­no­mi­sche aspect betreft: bij zijn aan­tre­den noem­de Arnout ver­duur­za­ming de belang­rijk­ste uit­da­ging voor het fami­lie­be­drijf, in zaken­blad Mana­ge­ment Sco­pe.

Bij­na vijf jaar later beves­tigt hij die stel­ling nog­maals. „Door ste­vi­ge con­cur­ren­tie uit voor­al Zuid­oost-Azië staat de mari­tie­me sec­tor in Neder­land en in Euro­pa onder druk. Alleen met inno­ve­ren en ver­duur­za­men kun­nen wij die slag over­le­ven. We zijn nog echt tech­no­lo­gisch kop­lo­per in de wereld.”

Na decen­nia­lan­ge tegen­wind heeft de Euro­pe­se mari­tie­me sec­tor hier­bij ein­de­lijk de wind in de zei­len. Ook in Damens order­por­te­feuil­le bevin­den zich steeds meer groe­ne sche­pen, meld­de de CEO afge­lo­pen zomer bij zijn jaar­ver­slag over 2023.

CEO Arnout Damen. Beeld Sacha de Boer/Damen Shi­py­ards

Halvering

Die trend zet dit jaar door. „Er komt steeds meer vraag van reders.” Rede­nen zoekt de top­man in hun ver­ant­woor­de­lijk­heids­be­sef voor het wel­zijn van onze pla­neet.

„Daar­naast helpt de toe­ne­men­de druk van­uit over­he­den en ande­re regel­ge­ven­de instan­ties natuur­lijk.” Zo heb­ben 173 lan­den in de Inter­na­ti­o­na­le Mari­tie­me Orga­ni­sa­tie (IMO) van de Ver­e­nig­de Naties zes jaar gele­den afge­spro­ken dat de CO2-uit­stoot van de mon­di­a­le zee­scheep­vaart in 2050 70% lager is dan in 2008.

De bin­nen­vaart­sec­tor streeft in de zoge­he­ten Green Deal naar een hal­ve­ring van de CO2-pro­duc­tie in 2050 ten opzich­te van 2015.

Huiver

Een pijn­punt voor de scheeps­bou­wer – en bre­der in de sec­tor – vormt de hui­ver van ban­ken om geld in inno­va­tie­ve scheeps­bouw­pro­jec­ten te ste­ken. „Als ze groe­ne sche­pen gemak­ke­lij­ker gaan finan­cie­ren, zou dat de ver­duur­za­ming een gewens­te boost geven.”

De nieuw­ste gene­ra­tie Com­bi Freigh­ters. Beeld: Damen Shi­py­ards

 

Maar wat maakt een schip groen? Damen: „Als het van bouw tot sloop zo min moge­lijk scha­de­lij­ke stof­fen uit­stoot. Door mid­del van duur­za­me aan­drij­ving, zoals met elek­tro­mo­to­ren of met metha­nol als brand­stof. Maar je kunt ook kij­ken naar manie­ren om sche­pen min­der brand­stof te laten ver­brui­ken.”

Zo pre­sen­teer­de het bedrijf in 2019 het (samen met TU Delft ont­wik­kel­de) Damen Air Cavi­ty Sys­tem. Het sys­teem zorgt voor ‘lucht­sme­ring’, door onder de scheeps­romp een laag lucht te pom­pen. „Dit ver­min­dert de water­weer­stand, waar­door sche­pen tot 7% brand­stof bespa­ren.” De reduc­tie valt hier­mee in de prak­tijk ove­ri­gens tegen: eer­de­re schat­tin­gen lie­pen op tot 15%.

Onderzeeboten

Afge­lo­pen maart baal­de de Gorin­chem­se scheeps­bou­wer ste­vig, toen een gedeel­de defen­sie­or­der van liefst 5,6 mil­jard euro aan zijn neus voor­bij ging. Het betrof de bouw van vier nieu­we onder­zee­bo­ten, waar Damen in het kiel­zog van de mul­ti-indu­stri­ë­le Zweed­se fabri­kant Saab al sinds 2015 op aas­de. In plaats hier­van ging de Fran­se Naval Group er samen met scheeps­bou­wer IHC uit Kin­der­dijk mee van­door.


Defen­sie liet de mari­ne­bouw-divi­sie Damen Naval ove­ri­gens niet met lege han­den staan. Kort vóór het besluit naar bui­ten kwam, noem­de staats­se­cre­ta­ris Chris­top­he van der Maat van Defen­sie van het kabi­net-Rut­te IV scheeps­bou­wer Damen uit­druk­ke­lijk – een uni­cum, ken­ne­lijk alvast ter ver­zach­ting – als samen­wer­kings­part­ner bij de uit­brei­ding van onze nati­o­na­le vloot, met zes mul­ti­func­ti­o­ne­le mari­ne­sche­pen voor het trans­port van troe­pen en mate­ri­eel in de komen­de acht tot 14 jaar.

 

Lees ver­der op de web­si­te van Week­blad Schut­te­vaer:

De komen­de jaren kan Damen nog meer orders uit Den Haag ver­wach­ten. Zo ver­an­kert het kabi­net voor het eerst de NAVO-norm van 2 pro­cent voor het defen­sie­bud­get in wet­ge­ving. Belang­rijk­ste oor­zaak: de geo­po­li­tie­ke situ­a­tie door onder meer de Rus­si­sche drei­ging. „Hier­door ont­staat een sta­bie­le inves­te­rings­ruim­te om de krijgs­macht, en dus ook de Konink­lij­ke Mari­ne te ver­ster­ken”, con­sta­teert Damen. „En dat is brood­no­dig.”

 

Zie ook de web­si­te van Refor­ma­to­risch Dag­blad:

Vol­gens de nieu­we defen­sie­no­ta klopt Neder­land bin­nen­kort bij Damen aan voor nog twee ASW-fre­gat­ten.