Aardappelspaghetti in een puntzakjeAardappelspaghetti in een puntzakje

Prut­sen, vast­lo­pen en opnieuw begin­nen. In de Ont­dek­hoek van Rot­ter­dam hoor je kin­der­her­se­nen bij­na kra­ken. „Dit ding werkt niet!”

In een Ont­dek­hoek staan proef­op­stel­lin­gen waar kin­de­ren „met mini­ma­le bege­lei­ding vele erva­rin­gen opdoen”, meldt het beleids­plan van de Ont­dek­hoek.

Hoe dat werkt, blijkt direct aan de kas­sa. Dave (15), Mike (13), Jay­son (11) en Joas (3) krij­gen een zak munt­jes, een lijst acti­vi­tei­ten en een aard­ap­pel mee. De munt­jes zijn bedoeld voor auto­ma­ten die ingre­di­ën­ten voor proef­jes bevat­ten.

Voordoen: nee

De jon­ge deel­ne­mers mogen zelf bepa­len wát ze gaan doen, in wel­ke volg­or­de en op wel­ke manier. Kin­de­ren moe­ten „zo zelf­stan­dig moge­lijk onder­zoe­kend en ont­dek­kend bezig kun­nen zijn”, luidt het beleid.

Van­daar de vol­gen­de instruc­tie voor ouders: „Mee­doen: ja. Voor­doen: nee.” Geen gemak­ke­lij­ke opdracht voor veel ouders…

Knol

De los­se aard­ap­pel smeekt om een behan­de­ling. Vlak bij de kas­sa kun­nen de jon­gens er chips van bak­ken.

Op een pla­teau staan vier met de hand te bedie­nen draai­bank­jes. Om de aard­ap­pels te schil­len, ver­on­der­stelt Dave. Hij spietst zijn knol aan een drie­tan­di­ge draad­spin­del en draait aan de hen­del.

Zijn wen­te­len­de aard­ap­pel pas­seert nu een guts, een hoef­ij­zer­vor­mig schil­mes­je, die zich erdoor­heen graaft. Een lan­ge sliert valt op tafel. Van de aard­ap­pel blijft niet veel over.

O, dat is pre­cies de bedoe­ling, leest Dave. „Je moet hem hier niet schil­len. Je maakt juist slier­tjes om die te kun­nen bak­ken!”

Airfryer

De draai­bank krijgt de aard­ap­pel niet helemáál klein. Dave klaart het kar­wei met een (vast­ge­ke­tend) aard­ap­pel­mes­je.

Een hand­je­vol aard­ap­pel­s­pa­ghet­ti belandt even later in een air­fry­er: „Vijf minu­ten op 200 gra­den.” Dave draait aan de kook­wek­ker op het appa­raat; de tem­pe­ra­tuur is al goed inge­steld.

Chippies

Intus­sen ver­wer­ken ook de ande­re jon­gens hun pie­pers tot krul­len. Joas heeft even hulp nodig, maar maalt dan lus­tig mee, ook als zijn aard­ap­pel het mes­je al gepas­seerd is.

Toch maar even hel­pen en uit­leg­gen dat hij nu beter de ande­re kant op kan draai­en. Met zijn leef­tijd past dit bin­nen de omschre­ven „mini­ma­le bege­lei­ding”, besluit ik.

Na vijf minu­ten schudt Dave de inhoud van de air­fry­er in een zelf­ge­vou­wen papie­ren punt­zak­je. Tevre­den keurt hij zijn oogst. „Zo, ik heb chip­pies.”

Doortastend

De vol­gen­de stop is pal naast de chips­bak­hoek: met een munt­je ‘koopt’ Jay­son zeep en mikt die in een vij­zel.

„Stamp je zeep­kor­rels fijn”, instru­eert een bord­je. „Doe er wat water bij en maak een mooi bal­le­tje.” Door­tas­tend schroeft Dave de ver­stui­ver van de aan­we­zi­ge plan­ten­spuit en giet een scheut water in zijn vij­zel. Jay­son doet het­zelf­de.

Beteuterd

Maar van de ont­sta­ne sub­stan­tie is geen bal te draai­en, con­sta­te­ren ze beteu­terd. De laat­ste stap, het bal­le­tje samen­per­sen in een mal, kun­nen ze hier­door niet uit­voe­ren.

Dat ze nog wel een pot­je met vloei­ba­re zeep kun­nen vul­len, is een schra­le troost.

Toch past dit ver­loop van de proef bin­nen de filo­so­fie van de makers: kin­de­ren via expe­ri­men­ten erva­rin­gen met weten­schap en tech­niek laten opdoen.

Het beleids­plan zegt het als volgt: „Net als in het ech­te leven is iets nooit geheel goed of fout – het kan wél altijd beter.”

Beeld Anton Dom­mer­holt

 

Lees ver­der op het onli­ne plat­form Digi­bron van Erdee Media Groep:

Even ver­der­op ont­dekt Dave drie typ­ma­chi­nes. Gefas­ci­neerd schuift hij ach­ter een exem­plaar. „Hoe werkt dit?” Even later zit­ten de drie broers typend naast elkaar. „Dit ding werkt niet: ik krijg niets op papier!” roept Mike.