Als Europa en haar lidstaten niet ingrijpen, kan China binnen zes jaar de Europese scheepsbouwsector en diens toeleveranciers de doodsteek geven. Hiervoor waarschuwt managing director Roel de Graaf van belangenorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT). ‘We zijn te lang te naïef geweest.’
De Graaf (61) is bezorgd. Oppervlakkig gezien lijkt het sinds kort voorzichtig de goede kant op te gaan met de leden van NMT, een netwerk waar 95% van de scheepswerven, toeleveranciers en dienstverleners in Nederland deel van uitmaakt. Maar schijn bedriegt.
De crisis begon voor de sector pas echt rond 2014, dankzij de lange looptijd van nieuwbouworders. In 2017 bereikte de orderintake een dieptepunt. Toch, als je naar de omvang van de crisis kijkt, zijn er relatief weinig scheepswerven omgevallen, vindt De Graaf. Het aantal arbeidsplaatsen in de sector daalde licht: van 32.000 in het begin van 2014 naar 28.000 FTE aan het einde van 2017. ‘Sinds vorig jaar zien we een licht herstel, dat ook in het eerste kwartaal van 2019 doorzet.’ Maar meer dan een licht herstel lijkt er niet te komen. En dat baart De Graaf zorgen. ‘De omzet is tijdens de crisis harder gedaald dan het aantal arbeidsplaatsen en de winst nog veel harder. De bedrijven hebben hierdoor geen vet meer op de botten.
Terwijl de situatie sinds 2018 maar héél licht verbetert. De winstgevendheid laat zeer te wensen over.’
Uitstel
Beter een magere groei dan helemaal niets, weet De Graaf. Maar hij ziet donkere wolken. Wat de toekomst voor de Europese scheepsbouwindustrie betreft, althans.