Jongste kapitein-chauffeur (22) loodst amfibiebus over weg en waterJongste kapitein-chauffeur (22) loodst amfibiebus over weg en water

„Oké”, roept de gids. Bom­bas­ti­sche muziek zwelt aan. „Here we go!” De tou­ring­car van Splash­t­ours komt in bewe­ging. Ter­wijl 43 pas­sa­giers de adem inhou­den, rolt de bus de hel­ling van de 2e Katend­recht­se Haven in Rot­ter­dam af.
Dan, zon­der aar­ze­len, rijdt chauf­feur Lucas van Delft (22) hem met een gro­te plons het water in.

Ter­wijl ach­ter hem gegil klinkt, over­spoelt een gro­te golf bruin rivier­wa­ter de voor­zij­de van het voer­tuig. Dan richt diens neus zich op uit het water.

Zon­der van zit­plaats te ver­an­de­ren, wis­selt Lucas hier­bij van func­tie: zojuist stuur­de hij als chauf­feur het amfi­bie­voer­tuig door de stad; nu dob­be­ren we in de Nieu­we Maas en draagt hij de kapi­teins­pet. Figuur­lijk dan.
Dit is wel het leuk­ste onder­deel van de rit, grijnst de Delf­te­naar. „Ik rijd op een nor­ma­le werk­dag vijf keer het water in, tel­kens met pas­sa­giers in shock.”

Jongste werknemer

„We zijn hart­stik­ke trots op hem”, meldt zijn werk­ge­ver Chris­tof­fel Wiel­ders (47) voor­af­gaand aan de tocht. Wiel­ders is direc­teur-aan­deel­hou­der van Rot­ter­dam Lei­su­re Group, waar Splash­t­ours deel van uit­maakt. Lucas kwam begin vorig jaar op zijn 20ste bin­nen, met­een als ’s lands jong­ste kapi­tein-chauf­feur: Splash­t­ours is de eni­ge exploi­tant van amfi­bie­bus­sen in Neder­land.

Zwarte Zwaan

De toch­ten met de amfi­bie­bus begin­nen op de par­keer­plaats bij de Parkha­ven. Daar lig­gen enke­le ande­re onder­de­len van Rot­ter­dam Lei­su­re Group aan de stei­gers: de Pan­nen­koe­ken­boot en The Boat Bar, een drij­vend res­tau­rant, cock­tail­bar en laser­ga­me­lo­ca­tie.

Die laat­ste pon­ton (uit 1905) is een begrip onder oude­re schip­pers, weet Wiel­ders. Onder de naam Zwar­te Zwaan lag hij decen­nia­lang in de Rot­ter­dam­se Maas­ha­ven als dien­sten- en ont­moe­tings­cen­trum voor de bin­nen­vaart. In 2005 werd de Zwar­te Zwaan een drij­vend res­tau­rant in de Parkha­ven en in 2024 kreeg de pon­ton zijn hui­di­ge naam. Wiel­ders’ vloot bestaat ver­der nog uit de rivier­crui­ser Liza, de nos­tal­gi­sche rond­vaart­boot Neha­len­nia en vier Ten­ders, voor­ma­li­ge pen­del­bo­ten van het stoom­schip Rot­ter­dam (1959).

Amsterdamse grachten

Op de kade wacht een groep toe­ris­ten gedul­dig in de och­tend­zon rond de amfi­bie­bus Splash­t­ours 1 tot ze naar bin­nen mogen. Chauf­feur Lucas telt ze zorg­vul­dig.  Enke­le uren eer­der waren vol­gens de onli­ne reser­ve­rings­pa­gi­na nog 27 van de 43 plaat­sen vrij, maar nu wordt het drin­gen. Een groot deel kan uit­ein­de­lijk niet mee: zij moe­ten wach­ten op de twee­de amfi­bie­bus, de Flo­a­ting Dut­ch­man.
Dit broer­tje van de Splash­t­ours 1 rijdt (en vaart) hier sinds drie jaar rond. Splash­t­ours bouw­de het semi­hy­bri­de aan­ge­dre­ven exem­plaar in opdracht van rede­rij Lovers. Die beproef­de er acht jaar lang haar geluk mee in de Amster­dam­se grach­ten, maar dat werd geen suc­ces. Daar­na pro­beer­de Splash­t­ours het ook nog even in de hoofd­stad, maar toen na de coron­a­pe­ri­o­de juist in Rot­ter­dam de popu­la­ri­teit piek­te, haal­de het bedrijf de Flo­a­ting Dut­ch­man naar de Parkha­ven.

 

Lees ver­der op de web­si­te van Schut­te­vaer:

Zodra Lucas de laat­ste pas­sa­gier heeft bin­nen­ge­la­ten, neemt hij plaats ach­ter het stuur. Sis­send slui­ten de deu­ren. „Ze zijn water­dicht”, roept gids Ger Bak­ker (50) door zijn micro­foon. „Dat schijnt belang­rijk te zijn, vol­gens de gebruiks­aan­wij­zing.” Grom­mend zet de bus zich in bewe­ging.

(Of lees de ver­sie zoals 1 juli ver­sche­nen in fami­lie­blad Ter­de­ge.)