„Oké”, roept de gids. Bombastische muziek zwelt aan. „Here we go!” De touringcar van Splashtours komt in beweging. Terwijl 43 passagiers de adem inhouden, rolt de bus de helling van de 2e Katendrechtse Haven in Rotterdam af.
Dan, zonder aarzelen, rijdt chauffeur Lucas van Delft (22) hem met een grote plons het water in.
Terwijl achter hem gegil klinkt, overspoelt een grote golf bruin rivierwater de voorzijde van het voertuig. Dan richt diens neus zich op uit het water.
Zonder van zitplaats te veranderen, wisselt Lucas hierbij van functie: zojuist stuurde hij als chauffeur het amfibievoertuig door de stad; nu dobberen we in de Nieuwe Maas en draagt hij de kapiteinspet. Figuurlijk dan.
Dit is wel het leukste onderdeel van de rit, grijnst de Delftenaar. „Ik rijd op een normale werkdag vijf keer het water in, telkens met passagiers in shock.”

Jongste werknemer
„We zijn hartstikke trots op hem”, meldt zijn werkgever Christoffel Wielders (47) voorafgaand aan de tocht. Wielders is directeur-aandeelhouder van Rotterdam Leisure Group, waar Splashtours deel van uitmaakt. Lucas kwam begin vorig jaar op zijn 20ste binnen, meteen als ’s lands jongste kapitein-chauffeur: Splashtours is de enige exploitant van amfibiebussen in Nederland.
Zwarte Zwaan
De tochten met de amfibiebus beginnen op de parkeerplaats bij de Parkhaven. Daar liggen enkele andere onderdelen van Rotterdam Leisure Group aan de steigers: de Pannenkoekenboot en The Boat Bar, een drijvend restaurant, cocktailbar en lasergamelocatie.
Die laatste ponton (uit 1905) is een begrip onder oudere schippers, weet Wielders. Onder de naam Zwarte Zwaan lag hij decennialang in de Rotterdamse Maashaven als diensten- en ontmoetingscentrum voor de binnenvaart. In 2005 werd de Zwarte Zwaan een drijvend restaurant in de Parkhaven en in 2024 kreeg de ponton zijn huidige naam. Wielders’ vloot bestaat verder nog uit de riviercruiser Liza, de nostalgische rondvaartboot Nehalennia en vier Tenders, voormalige pendelboten van het stoomschip Rotterdam (1959).

Amsterdamse grachten
Op de kade wacht een groep toeristen geduldig in de ochtendzon rond de amfibiebus Splashtours 1 tot ze naar binnen mogen. Chauffeur Lucas telt ze zorgvuldig. Enkele uren eerder waren volgens de online reserveringspagina nog 27 van de 43 plaatsen vrij, maar nu wordt het dringen. Een groot deel kan uiteindelijk niet mee: zij moeten wachten op de tweede amfibiebus, de Floating Dutchman.
Dit broertje van de Splashtours 1 rijdt (en vaart) hier sinds drie jaar rond. Splashtours bouwde het semihybride aangedreven exemplaar in opdracht van rederij Lovers. Die beproefde er acht jaar lang haar geluk mee in de Amsterdamse grachten, maar dat werd geen succes. Daarna probeerde Splashtours het ook nog even in de hoofdstad, maar toen na de coronaperiode juist in Rotterdam de populariteit piekte, haalde het bedrijf de Floating Dutchman naar de Parkhaven.
Lees verder op de website van Schuttevaer:
Zodra Lucas de laatste passagier heeft binnengelaten, neemt hij plaats achter het stuur. Sissend sluiten de deuren. „Ze zijn waterdicht”, roept gids Ger Bakker (50) door zijn microfoon. „Dat schijnt belangrijk te zijn, volgens de gebruiksaanwijzing.” Grommend zet de bus zich in beweging.
(Of lees de versie zoals 1 juli verschenen in familieblad Terdege.)
