„Wantrouwen tegen bouw schepen in China onnodig”„Wantrouwen tegen bouw schepen in China onnodig”

Scheeps­bou­wer Roy­al IHC uit Kin­der­dijk zit in de lift: sinds het nipt afge­wen­de fail­lis­se­ment van maart 2023 stro­men de orders weer bin­nen. Maar om con­cur­re­rend te blij­ven, zal IHC zijn pro­duc­tie deels naar lage­lo­nen­lan­den moe­ten ver­plaat­sen, waar­schuwt CEO Derk te Bok­kel (62).

Drie uur per dag. Zo lang zit Derk te Bok­kel elke dag in zijn auto. Van­uit Arn­hem naar Kin­der­dijk, en weer terug. Last van files heeft hij hier­bij niet, glim­lacht hij. „Ik ver­trek meest­al vóór de och­tend­spits hier­heen, en ga na de avond­spits weer naar huis.”

Die uren­lan­ge auto­rit­ten doet hij niet uit „behoef­te aan een baan­tje”, ver­klaart hij. Ster­ker, toen IHC hem begin 2023 als inte­rim-mana­ger bena­der­de, rea­geer­de hij terug­hou­dend. „IHC had geen her­struc­tu­re­ring meer nodig: het bedrijf is nu al een paar keer door de man­gel gehaald. Het heeft nu juist behoef­te aan een sta­bi­li­teit, niet aan kor­te­ter­mijn­pro­jec­ten.”

In plaats daar­van gaf hij aan voor een lan­ge­re peri­o­de beschik­baar te zijn. Te Bok­kel werk­te als CFO (finan­ci­eel direc­teur) aan een toe­komst­be­sten­dig beleids­plan. In novem­ber voglde hij Jan-Pie­ter Kla­ver op als CEO (alge­meen direc­teur) van Roy­al IHC.

Ceo Derk te Bok­kel van Roy­al IHC. Beeld Anton Dom­mer­holt

Stork
In het ver­le­den stond Te Bok­kel aan het roer bij meer­de­re divi­sies van machi­ne­fa­briek Stork in Hen­ge­lo. „Stork was een ver­ge­lijk­baar bedrijf als IHC nu”, zegt hij daar­van. „Alle­bei machi­ne­bou­wers. Alleen gaat het bij IHC om drij­ven­de machi­nes.”

Hij maak­te mee dat het ooit trot­se con­glo­me­raat in een neer­waart­se spi­raal kwam en uit­ein­de­lijk ten onder ging. Het doet hem nog pijn. „Ik weet wat er teloor kan gaan. Net als IHC was Stork een keten­lei­der. Zo’n sys­teem­be­drijf ont­wik­kelt én bouwt com­plexe sys­te­men onder één dak. Op zul­ke bedrij­ven moe­ten we zui­nig zijn. Als je ze kwijt­raakt, krijg je ze niet meer terug. Maar juist dit soort indu­stri­ë­le bedrij­ven zijn de basis van onze wes­ter­se wel­vaart.”

Intus­sen roept het ver­haal van Stork ake­li­ge asso­ci­a­ties op met IHC. In de ach­ter­lig­gen­de jaren ver­dween daar de ene na de ande­re divi­sie. Dui­zen­den banen gin­gen ver­lo­ren. In 2017 sluit IHC de scheeps­hel­ling in Sliedrecht en ver­koopt scheeps­werf De Mer­we­de in Har­dinx­veld-Gies­sen­dam. In 2021 gaat de divi­sie IHC Hytech, spe­ci­a­list in duik­tech­no­lo­gie, in de ver­koop. In maart 2023 volgt het zeer winst­ge­ven­de IQIP. Deze doch­ter­on­der­ne­ming uit Sliedrecht geldt als wereld­markt­lei­der op het gebied van on- en off­sho­re fun­da­tie- en instal­la­tie­ap­pa­ra­tuur. De ver­koop ervan vormt het sluit­stuk van een juri­disch zwaar bevoch­ten plan om IHC van de onder­gang te red­den.

 

„Aan de bouw van de Spar­ta­cus (de sterk­ste cut­ter­zui­ger ter wereld, DdB) zijn we bij­na kapot­ge­gaan, maar we heb­ben in com­plexi­teit en omvang wel de top van alle cut­ter­zui­gers gele­verd.” beeld Roy­al IHC

Rechts­gang
Met een suc­ces­vol­le rechts­gang om dit besluit af te dwin­gen ont­snap­te de scheeps­bou­wer voor de twee­de keer in enke­le jaren aan een fail­lis­se­ment.

Eer­der, in 2020, greep de Neder­land­se over­heid in om slui­ting te voor­ko­men, samen met drie Neder­land­se en een Bel­gi­sche mari­tie­me inves­te­rings­maat­schap­pij.

„In fei­te is de toen­ma­li­ge aan­deel­hou­der van IHC op dat moment ont­ei­gend”, ana­ly­seert Te Bok­kel. „Omdat in de jaren ervoor ver­mijd­ba­re vak­man­schaps­fou­ten zijn gemaakt bij het con­trac­te­ren van pro­jec­ten. Ik vind het heel treu­rig hoe dat gegaan is.”

 

Behoef­te
In die omstan­dig­he­den staat Derk te Bok­kel voor de taak om Roy­al IHC weer op koers te krij­gen. En dat gaat even duren, voor­spelt hij. „Gezien de situ­a­tie waar we nu uit­ko­men, heeft IHC meer­de­re jaren nodig om weer in balans te komen.”

Hier­bij gebruikt Te Bok­kel de twee stu­dies die hij ooit in Wage­nin­gen volg­de: „Ik bekijk de orga­ni­sa­tie als eco­noom én als inge­ni­eur. Het gaat in een bedrijf niet om de winst, maar om de inhoud: om jouw toe­ge­voeg­de waar­de voor de markt en voor je klan­ten. Winst is een uiting van de vraag of je die waar­de toe­voegt. En dat kan alleen in een werk­or­ga­ni­sa­tie met men­sen die geza­men­lijk een pres­ta­tie leve­ren waar de klan­ten behoef­te aan heb­ben.”

Te Bok­kel voor een Bea­g­le, een semi-stan­daard type sleep­hop­per­zui­ger van IHC. Beeld Dick den Bra­ber

 

Bedrijfs­mo­del
Hij sig­na­leert in dit ver­band een heet hang­ij­zer. „Wij zijn een van de laat­ste West-Euro­pe­se onder­ne­min­gen in deze sec­tor met een com­pleet geïn­te­greerd bedrijfs­mo­del, dus met zowel ont­wik­ke­ling als pro­duc­tie vol­le­dig op één loca­tie. Bij de maak­func­tie heb­ben we veel con­cur­ren­tie: als men­sen over­al ter wereld ons pro­duct kun­nen nama­ken, tegen een veel lage­re prijs, moe­ten we kij­ken waar­in we ons kun­nen onder­schei­den.”

 

Lees ver­der op de web­si­te van Refor­ma­to­risch Dag­blad:

IHC doet dat door com­plexi­teit toe te voe­gen, zoals Te Bok­kel dat noemt. „We zijn goed in heel com­plexe boten. Onze klan­ten wor­ste­len met het feit dat ze in Chi­na ook com­ple­te bag­ger­bo­ten kun­nen kopen, tegen een veel lage­re prijs, al zijn die mis­schien min­der goed en com­plex dan die van ons. De vraag is of onze klan­ten bereid en in staat zijn te beta­len voor de kos­ten die wij maken door die boten in Neder­land te bou­wen.

 

Zie ook de web­si­te van week­blad Schut­te­vaer:

CEO Derk te Bok­kel: „Als klant in Chi­na wil bou­wen, moet IHC vol­gen”