Het historisch lage waterstanden hielden in de zomer van 2022 de binnenvaartsector in hun ban. Schippersechtpaar Arie en Nelly Verheij (beiden 44) uit Werkendam deelde daarom via mij enkele weken zijn ervaringen. Op 31 augustus verscheen deel 2: „We hadden een krappe planning, want onze dochter moest maandag weer naar school.”
Wat waterstanden betreft verliep het varen aardig ontspannen deze week. We voeren vanaf woensdag op een iets hogere Rijn richting Frankfurt, dankzij de eerdere regenval in het zuiden.
De Pegel van Kaub –een belangrijke peilschaal bij de Loreley– stond bij het passeren zo’n 80 centimeter hoger dan vorige week, en ons schip lag 30 centimeter dieper. Er was dus ruimte genoeg. De weersvoorspellingen geven wel een nieuwe daling op. We hopen dat het niet zover komt dat de peilstand weer op 40 centimeter staat. Dan wordt het krap.
Maximale diepgang
De Rijn is daar dan trouwens niet maar 0,4 meter diep, zoals weleens in nieuwsberichten lijkt. In Nederland rekenen we vanaf het zeeniveau –het NAP– maar in Duitsland en Zwitserland ligt de rivierbedding veel hoger. Daar werken ze met pegels op allerlei punten stroomafwaarts, zoals in Basel, Kaub en Duisburg.
Elke pegel heeft zijn eigen nulpunt; van daaruit berekenen we de maximale diepgang. Bij de Pegel van Kaub moeten we 1 meter optellen. Als die pegel op 40 centimeter staat, kan ons schip daar dus met maximaal 1,40 meter diepgang overheen. Met op zijn laagst nog zo’n 30 centimeter water eronder.
Donderdag hebben we bij een kolencentrale bij Frankfurt gelost. We hebben dag en nacht doorgevaren om op tijd aan te komen. We hadden zo krap gepland, omdat onze dochter maandag weer naar school moest. Dan wilden we dichter bij huis zijn. Zo lopen bij een schipper werk en privé door elkaar.
Lees verder op de website van Reformatorisch Dagblad:
Op de terugweg hebben we op drie plaatsen containers voor Rotterdam meegenomen, in plaats van droge lading. In een laagwaterperiode zijn er vaak meer containers te vervoeren, omdat de vaste containerschepen veel moeten achterlaten. De hele grote kunnen met deze waterstanden nu vaak zelfs niet meer richting Zuid-Duitsland.