De 40ste editie van de Wereldhavendagen in Rotterdam heeft de afgelopen weekwisseling zo'n 430.000 bezoekers getrokken, 50.000 meer dan vorig jaar. De grootste blikvanger was, naast de vele demonstraties voor de Holland Amerika Kade op de Kop van Zuid, het zwareladingschip BigRoll Baffin.
Mensen stonden drie dagen rijendik te wachten om een kijkje te nemen op het piepjonge, robuuste schip (173 x 42 meter, laadvermogen 20.000 ton). De BigRoll Baffin, met een immens dek om grote installaties te vervoeren (125 x 42 meter), heeft afgelopen jaar boven langs Rusland een reis van Korea naar Europa gemaakt in verband met de bouw van een groot LNG-complex op het Russische schiereiland Yamal, nabij Nova Zembla. Dit kan doordat het schip – net als haar drie zussen – onder de Fins-Zweedse 1A ijsklasse is gebouwd en in poolgebieden kan opereren.
Ontwerpfout
Ook de Zr. Ms. Karel Doorman trok veel aandacht. Het grootste marineschip van de Koninklijke Marine (204 x 30 meter, waterverplaatsing 28.000 ton) lag er net als in 2014. Vanzelfsprekend was dat niet. Een ontwerpfout aan beide hoofdelektromotoren leidde ertoe dat het logistieke ondersteuningsschip 15 maanden uit de roulatie raakte.