De riviercruisesector voelt nog steeds de nasleep van de Covid 19-pandemie. De nieuwbouwmarkt viel volledig stil en komt pas sinds vorig jaar weer in beweging, meldt commercieel-directeur Johan Kaasjager van Den Breejen Shipyard in Hardinxveld-Giessendam. Toch bleef de orderportefeuille van de werf intussen gevuld. ‘Dankzij onze diversiteit.’
De langetermijnvisie van de scheepsbouwfamilie bespaarde Kaasjager slapeloze nachten tijdens de Covid-crisis, bekent hij.
Verrassend, want die hakte er bij de toerismebranche flink in. En dus ook bij Den Breejen, die tot dat moment 60 tot 70% van zijn omzet uit de bouw van riviercruiseschepen haalde.
Kaasjager: ‘Op zulke momenten merk je één van de mooie kanten van een familiebedrijf. Voor de aandeelhouders gaat het voortbestaan van het bedrijf vóór de winst op korte termijn.’
Jaren zonder omzet
Hoe hard de klappen zijn die de riviercruisevaart heeft gekregen, beseffen buitenstaanders vaak niet, weet Kaasjager.
‘Heel 2020 was al volgeboekt toen Covid-19 de samenleving op slot gooide. Alle reizen werden doorgeschoven: in eerste instantie naar 2021, vervolgens naar 2022. Dit betekent dat er drie jaren moesten worden gedekt met één jaar aan inkomsten. Pas in 2023 kwam er nieuw geld in kas.’
Hand op de knip
In aanloop naar dat vaarseizoen hielden veel reislustigen alsnog hun hand op de knip, vanwege de onzekere tijden. Intussen ziet het plaatje er anders uit: ‘Sinds vorig jaar boeken mensen weer volop voor dit en komend jaar.’
Hierdoor groeit ook bij de reders weer het vertrouwen in de toekomst, merkt Kaasjager. ‘Sinds afgelopen zomer nemen de offerteaanvragen weer toe.’
Cruiseschepen
Met de bouw van riviercruiseschepen heeft Den Breejen bijna 25 jaar ervaring: in 2000 begon de scheepswerf met de bouw van haar eerste opus: de River Princess (110 x 11,40 meter). Kaasjager: ‘Sindsdien hebben we er zo’n 45 gebouwd.’
Veel schepen gaan naar vaste klanten, zoals Avalon Waterways uit de Verenigde Staten en de Australische rederijen Scenic Cruises en Travelmarvel. Ondanks deze internationale klantenkring varen alle door Den Breejen gebouwde cruiseschepen op ons continent. ‘De rederijen bedienen klanten uit eigen land, met het aanbieden van riviercruises in onder meer Europa.’
Goud
Het jongste cruiseschip van Den Breejen is van de Zwitserse rederij Thurgau Travel, een nieuwe klant. Het schip ligt tijdens het interview langs de kade voor wat garantiewerkzaamheden. De Thurgau Gold (135 x 11,45 meter) kwam vorig jaar juli in de vaart.
Lees verder op de website van weekblad Schuttevaer:
Ze geldt als visitekaartje van de scheepswerf en als vlaggenschip van Thurgau Travel. Het vaartuig heeft een gouden Green Award-certificaat voor duurzame schepen. ‘Het hoogst haalbare certificaat voor schepen op fossiele brandstof’.