Als jonge beroepsfotograaf legde hij zijn geboortestad Rotterdam als een van de weinigen in kleur vast, zo’n halve eeuw terug. In ”Rotterdam 1970 – nu”, dat vandaag wordt gepresenteerd, vergelijkt Eppo W. Notenboom deze oude platen met nieuwe beelden van dezelfde locatie. „De stad is gigantisch veranderd.”
De meeste (pers)fotografen in de jaren 70 werkten in zwart-wit. Logisch, vindt Notenboom. „Het ontwikkelen van kleurenfoto’s was veel arbeidsintensiever. Bovendien gebruikten kranten altijd alleen maar zwarte inkt, vanwege de hoge kosten van kleurendruk.”
In de tijd dat Notenboom als jonge beroepsfotograaf aan de slag ging –vijftig jaar geleden– kwam daar echter verandering in. Voor de drie eerste Nederlandse kranten die in kleur verschenen, maakte hij van begin af aan de kleurenopnames: ”De Havenloods” in Rotterdam, ”Holland Silhouet” in Gouda en Woerden, en ”Aspekt” in Amsterdam. Notenboom: „Als op de achterpagina van die kranten een kleurenadvertentie kwam, kon de voorpagina ook gelijk in kleur verschijnen. Die stond tenslotte op hetzelfde vel papier.”
Kop van Zuid
Dat hij de voorpaginafoto’s mocht leveren, vond Notenboom een prachtige kans. „Ik schoot graag speciale beelden van de stad, vaak panorama’s. Platen waar je naar kon blijven kijken.”
Zo beklom hij in 1970 de Euromast, de nog jonge trots van de stad. De Euromast was toen juist verlengd. „In 1960 keek je vanaf de mast nog over alles heen, maar omdat er hierna allerlei hoogbouw omheen kwam en de havens verder naar zee verschoven, werd de 85 meter hoge Space Tower erbovenop gezet.” Vanaf deze Space Tower legde Notenboom de Kop van Zuid met Hotel New York op een kleurendia vast. In zijn fotoboek toont een nieuw beeld de huidige aanblik. „In 1970 was bijna heel de Wilhelminakade nog leeg, op Hotel New York na. Nu staat het hele schiereiland vol wolkenkrabbers.”
Lees het hele artikel
Beeld Eppo W. Notenboom