Alle jongeren tussen de 8 en 14 jaar op scholen in de gehele Krimpenerwaard kregen in 2015 en 2016 gratis het Paspoort Krimpenerwaard in handen gedrukt.
Doel was om de kinderen naar buiten te lokken, en kennis te laten maken met activiteiten in de polders waar ze in wonen, samen met vrienden, ouders of grootouders.
In het bewuste jongerenpaspoort beschrijf ik 31 ”attracties” die zij door heel de Krimpenerwaard kunnen vinden. Denk aan een imkerij, een melkveehouderij en een speelpolder, maar ook aan een streekmuseum, een kanocentrum en een cursus wilgenteenvlechten.
Verder gaf het paspoort speels informatie over de verschillende dorps- en stadskernen, de natuur van het unieke slagenlandschap, de wandel‑, fiets- en kanoroutes, evenementen, kunstroutes en de zilverstad Schoonhoven in de polders van de Krimpenerwaard.
Een bezoek aan een attractie leverde altijd wat op: korting, en extraatje en in elk geval een stempel. Met het verzamelen van deze stempels kon de jeugd twee jaar lang poldertitels verdienen. Hoe meer verschillende stempels, hoe hoger de titel die ze op de officiële uitreikingen in 2016 en 2017 kon krijgen. Een wethouder of burgemeester uit de gemeenten Krimpen aan den IJssel en Krimpenerwaard benoemde hen dan als in een stand die varieerde van melkmeisje of boerenknecht tot landgraaf of landgravin.
In totaal werden meer dan 25.000 paspoorten verspreid via de basisscholen, scholen voor voortgezet onderwijs, bibliotheken, gemeentehuizen, VVV-kantoren in de omgeving, winkels, Rabobank Krimpenerwaard en deelnemers van het paspoort.
Het paspoort kwam tot stand dankzij financiële bijdrages van de in het paspoort beschreven deelnemers, de gemeente Krimpenerwaard, de gemeente Krimpen aan den IJssel, Groenalliantie Midden-Holland, Streekfonds Krimpenerwaard en Rabobank Krimpenerwaard.
Idee en productie: Peter Egge, EGGE PR
Vormgeving: Mariëlle Azim, AzimDezign